fredag 9. januar 2015

Omgang med relative tall

Sak 2012/185 fra Kofa 19. mai 2014 handler om innkjøp av byggeledertjenester til Moss kommunale eiendomsselskap. Eiendomsselskapet brukte der en evalueringsmodell med poengsetting av pris. Prispoenga ble regna ut etter en linear, relativ modell basert på høyeste og laveste pris:




Det er kanskje ikke så lett å se det fra formelen, men den innebærer at prisene ble gitt en karakter på en skala fra 1 til 6, der 6 er best.

Følgende tilbud kom inn:


Pris
Prispoeng
Rambøll Norge AS
876 350
5,48
Sweco Norge AS
3 758 380
1,00
EVR Norge AS
898 170
5,44
Stema Rådgivning AS
750 000
5,67
Haga & Hågensen AS
733 900
5,70
Reinertsen AS
1 967 460
3,78
Faveo Prosjektledelse AS
540 000
6,00
A. L. Høyer Askim AS
768 000
5,65
Opak AS
1 407 640
4,65
HR Prosjekt AS
932 000
5,39
(En trykkfeil/regnefeil i dokumentet fra Kofa er her retta.)

Faveo Prosjektledelse AS klager evalueringa inn til Kofa, med den begrunnelse at poengregelen ikke fanger opp relevante forskjeller. Dobling av pris fører f.eks. ikke til dobling av poeng, noe de mener er ulovlig. I tillegg hevdes det at skalaen er for kort. Når poengskalaen bare går fra 1 til 6, får hvert poeng for mye å si.

Kofa godtar argumentene fra klager, og stempler modellen som ulovlig. I avgjørelsen skriver de:

Klagenemnda utelukker ikke at en slik evalueringsmodell kan være egnet til å premiere relevante forskjeller i de tilbudte prisene. Men i den foreliggende saken var prisforskjellen meget stor mellom billigste og dyreste tilbud, i tillegg til at innklagede benyttet en poengmodell med få trinn. Selv om innklagede brukte to desimaler i angivelsen av karakterpoengene for "Pris", var det bare fem karakterintervaller i poengmodellen. Hvert intervall, dvs. forskjellen mellom hver poengkarakter, utgjorde dermed kr. 643 676,-, hvilket til og med var mer enn laveste tilbudte pris. Slik nemnda forstår det, førte dette til at 100 % høyere pris enn laveste tilbudte pris, avstedkom en poengreduksjon på kun omtrent 15 %. Valgte leverandør tilbød 42 % høyere pris enn klager, men fikk bare 6 % lavere poengscore. Modellen har således ikke premiert relevante forskjeller i tilbudene i denne saken.


Denne begrunnelsen er noe underlig. Det første som en underlig er at Kofa ser på det som et problem at modellen har få "trinn". Det er nemlig alltid et uendelig antall tall mellom alle tall, og en skala fra 1 til 6 kan uttrykke like store forskjeller som en skala fra 1 til 100. Hvorfor mener Kofa det er relevant hvordan modellen er skalert?

Også det neste argumentet høres tvilsomt ut. Kofa ser på det som et problem at 42% høyere pris bare gir 6% lavere score. Men gjør det noe? Tenk deg f.eks. en konkurranse der man får inn tre tilbud med priser på 300 000, 200 000 og 100 000. Og la oss videre si at vi har en evalueringsmodell der disse tilbuda får hhv. 1, 2 og 3 prispoeng. Her ser vi at 100% økning av pris fra 100 000 til 200 000 gir en reduksjon i prispoeng på 33%.

Men hva så om vi heller hadde gitt prispoeng på 101, 102 og 103 til de samme tilbuda? Nå vil 100% økning i pris gi under 1% reduksjon i prispoeng. Det høres jo veldig lite ut, og må vel bety at den siste modellen ikke fanger opp relevante forskjeller? Jeg blir da frista til å omskrive et kjent sitat fra TV-programmet Folkeopplysningen:

I omgang med relative tall blir hjernen ofte lurt.

For modellene er matematisk identiske, og vil gi samme resultat i evalueringa. I ei ulikhet kan vi nemlig alltid legge til og trekke fra samme tall på begge sider uten at rangeringa forandres. Prosentvis endring i prispoeng er altså irrelevant, og heller ikke noe argument i mot den aktuelle evalueringsmodellen.

Men selv om begrunnelsen fra Kofa ser rimelige svak ut, er det ikke noe i veien med konklusjonen. Moss kommunale eiendomselskap sin metode gir alltid 6 poeng til laveste pris og 1 poeng til høyeste pris. Uansett hvor stor prisforskjellen mellom tilbuda egentlig er. En prisforskjell på f.eks. 100 000 vil altså bli sett på som likeverdig med en prisforskjell på 100 millioner! Den fanger ikke opp forskjeller mellom høyeste og laveste pris i det hele tatt! Men den fanger opp forskjeller for priser som ligger i mellom. Her har vi altså både et brudd på prinsippet om at man skal ta hensyn til relevante forskjeller, og til prinsippet om likebehandling.

Det er synd at Kofa ikke hadde en bedre begrunnelse for vedtaket. Men forhåpentligvis fører vedtaket likevel til at denne modellen ikke blir brukt igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar